• Cultura nu înseamna sa citesti mult,
  • nici sa stii multe; înseamna sa cunosti mult.
  • Fernando Pessoa

Interviu cu regizoarea Olivia Grecea

Stagiunea 2011/2012 a Teatrului Naţional Timişoara a debutat cu premiera piesei Alergătorul de Mattias Andersson, spectacol asupra căruia și-a pus amprenta regizorală Olivia Grecea. Noua producţie a Naţionalului timişorean a văzut pentru prima dată luminile rampei sâmbătă, 17 septembrie, pe scena Sălii Studio 5 a TNTm.

Olivia Grecea deține studii universitare în Teatrologie, Studii de Teatru și Film și Regie teatru la Facultatea de Teatru și Televiziune din cadrul Universității Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. De remarcat în activitatea sa profesională este implicarea sa și ca asistent de regie la spectacolele Bosch. Grădina plăcerilor lumeşti, precum și la Ultimul mesaj al cosmonautului către femeia pe care a iubit-o cândva în fosta Uniune Sovietică în regia lui Radu Afrim, ambele fiind proiecte ale Teatrului Naţional Cluj. În anul 2007 obține bursa Leonardo da Vinci la Compania de Artele Spectacolului Artscenico din Germania. Spectacolele Oliviei Grece au o doză de realism extrem de originală, proaspătă și lipsită de prejudecăți. Exploatează pe scenă emoția autentică și mizează pe prezența unor actori vii și adevarați.

”Alergătorul” este prima ta montare într-un teatru național. Cum a fost pentru tine această experiență?

Olivia Grecea: A fost o întâlnire fericită, pentru care sunt foarte recunoscătoare, cu nişte profesionişti care mi-au oferit din primul moment încrederea de care un regizor, mai ales un regizor tânăr, are foarte mare nevoie, şi pe care sper să o regăsesc în colaborările cu alte teatre.

Ce a însemnat pentru tine munca cu actorii și echipa Naționalului timișorean?

În primul rând, am reuşit să coagulăm o echipă din actori de formaţie şi experienţă diferite (Alan Mickael e absolvent de liceu vocaţional, Alina Chelba a terminat actoria la Universitatea de Vest, Ana-Maria Munteanu la UNATC, Alex Halka şi Iosif Csorba sunt actori angajaţi la Teatrul German, iar Andrea Tokai actriţă la Teatrul Maghiar şi la TNT), o echipă în care dorinţa de a lucra a fost foarte puternică. Pentru mine a fost o experienţă importantă pentru că am înţeles cât de mult au ei nevoie de mine şi cât de mult am eu nevoie de ei.

Ce te-a atras la textul lui Mattias Andersson?

Poezia şi sensibilitatea camuflată a personajelor. Fiecare personaj are adevărul lui. Ca formă, m-a provocat modul fragmentat şi frust în care scrie Andersson, care te obligă să faci nişte racorduri astfel încât totul să se lege şi să aibă carne.

Care a fost mesajul/ideea pe baza căruia ai construit spectacolul și pe care dorești să o transmiți publicului?

Nu vreau să dau o grilă de lectură. Cred că fiecare va formula un mesaj propriu, strâns legat de experienţa personală de viaţă. Pot să spun că mi-am dorit un spectacol viu despre oameni vii, adică fragili, labili, ridicoli şi curajoşi, puri şi compromişi, despre părinţi, copii şi imperfecţiunile care ne fac umani, un spectacol care să comunice la modul afectiv.

Ce tip de text ți se pare abordabil în momentul actual pe scena teatrului românesc?

Orice tip de text care are o legătură veritabilă cu societatea în care trăim şi care poate crea o comunicare reală între spectacol şi public, de la piesa antică până la textul extrem contemporan. Nu cred că există un subiect despre care să nu se poată vorbi pe scenă şi trebuie vorbit mai ales despre tabu-uri. În acest moment, mă simt foarte apropiată de textul contemporan, mai ales de cel din spaţiul german şi nordic, şi îmi doresc ca la un moment dat să lucrez la un scenariu colectiv.

Experiment teatral în PREMIERĂ la Teatrul Maghiar: Forbidden Books

Spectacolul încearcă să descifreze care au fost influențele culturale importante pentru „mileniali”, în contextul exploziei lumii digitale.

Once Upon a Time in Romania – Filme versus corupţie

Intră în concurs! Îţi poţi înscrie clipul video în competiţia de scurtmetraje până pe 1 decembrie 2017.

Un maestru al realismului fantastic la Muzeul de Artă Timişoara

Curatorii expoziţiei propun publicului Muzeului de Artă Timişoara un parcurs prin vasta operă a lui Tudor Banuş.

Festivalul de Teatru Clasic de la Arad spune… poveşti

Iubitorii de teatru sunt aşteptaţi să descopere poveştile celor 10 zile de Festival la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad.

#plaiX

11-13 septembrie #TimisoaratraiestePLAI

Posted by PLAI Festival on 8 Septembrie 2015