• Cultura nu înseamna sa citesti mult,
  • nici sa stii multe; înseamna sa cunosti mult.
  • Fernando Pessoa

Interviu cu regizorul Alexandru Colpacci

Immanuel Kant. Acesta este titlul celui mai recent proiect teatral pe care Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara l-a prezentat publicului în premieră națională în seara zilei de duminică, 11 decembrie.

Spectacolul poartă semnătura regizorală a lui Alexandru Colpacci. Născut în București, Alexandru Colpacci a absolvit I.A.T.C. „I.L.Caragiale” din Bucureşti, secţia regie teatru. Şi-a început cariera la Teatrul din Oradea, dar deține în palmares montări în numeroase ţări din Europa, stabilindu-se apoi la Paris. În întreaga sa carieră artistică, atât în România, cât şi în străinătate, a fost recompensat cu premii importante.

În ce măsură vă preocupă textele lui Thomas Bernhard?

Mă preocupă foarte mult. Nu numai piesele de teatru, ci și romanele sau eseurile lui. Una dintre cărți mele preferate ale lui este romanul Beton și mă preocupă datorită acestui exercițiu care se regăsește și în piese și anume celebra lui decompoziție a personajelor.

Ce v-a atras la acest text?

La acest text m-a atras, în primul rând, dificultatea lui, pentru că mi se pare că e o „încunuare” față de celelalte texte, provocatoare întotdeauna. De data aceasta cred că se aruncă spre un mit intangibil în această operă de decompoziție și m-a tentat foarte mult ideea textului: ce rămâne după ce memoria și celebritatea dispar; unde este nebunia și unde este adevărul și cât de departe poate merge mentalul în opera de autodistrugere.

Până la urmă, cât de greu abordabil vi s-a părut universul pe care Bernhard în propune?

E un univers dificil, dar din fericire îl cunoaștem destul de bine pe Ionesco (Eugen Ionescu), îl cunoaștem foarte bine pe Beckett (Samuel Beckett); chiar dacă prin cinismul lui Bernhard îi cam depășește.

Din punctul dumneavoastră de vedere, care este problematica esențială pe care o evidențiați în spectacol?

Înainte de toate, problematica e în jurul gândului și al minții, și în jurul neprevăzutului minții, dincolo de această necruțătoare ironie care, de data asta, mi se pare a fi aproape totalitară, lucru pentru care, cum spuneam, mi se pare că, în scriitura lui depășește celelalte texte în care erau mai puține personaje, cu încheieri și începuturi coerente. Aici vorbim despre incoerență, despre ceva dincolo de ceea ce e posibil.

În general, care sunt textele de care vă simțiți atras?

Dacă urmăriți biografia mea, ea v-a răspunde singură. E o gamă destul de largă care pornește de la Caragiale și poate să ajungă la Eduardo De Filippo. Care poate să înceapă cu Shakespeare și se poate termina cu Cehov. Sunt texte importante care mi-au cam călăuzit întreaga activitate de regizor.

Deci, în mare parte texte clasice..

Nu numai! Sigur că suflul e traversat de ceea ce gândesc eu sau îmi închipui eu că este un text universal.

Cum ați colaborat cu echipa Teatrului Maghiar de Stat?

O foarte bună colaborare, o echipă cu un potențial care ar fi bine să fie urmărit. O echipă tânără dar cu mari ambiții și cu un număr important de talente și sper că acest lucru se va vedea și în spectacolul nostru.

***

Spectacolul Immanuel Kant de Thomas Bernhard, în regia lui Alexandru Colpacci, îi reunește în distribuție pe actorii: Bandi András Zsolt, Tar Mónika, Mátyás Zsolt Imre, Tokai Andrea, Borbély B. Emília, Mátray László, Kocsárdi Levente, Dukász Péter, Aszalos Géza, Molnos András Csaba, și László Pecka Péter. Mişcare scenică poartă semnătura coregrafei Baczó Tünde, iar ilustraţia muzicală a fost realizată de actorul Kiss Attila. Scenografia spectacolului este semnată de Carmencita Brojboiu, artistă laureată cu numeroase premii şi nominalizată de mai multe ori la premiile UNITER.

Experiment teatral în PREMIERĂ la Teatrul Maghiar: Forbidden Books

Spectacolul încearcă să descifreze care au fost influențele culturale importante pentru „mileniali”, în contextul exploziei lumii digitale.

Once Upon a Time in Romania – Filme versus corupţie

Intră în concurs! Îţi poţi înscrie clipul video în competiţia de scurtmetraje până pe 1 decembrie 2017.

Un maestru al realismului fantastic la Muzeul de Artă Timişoara

Curatorii expoziţiei propun publicului Muzeului de Artă Timişoara un parcurs prin vasta operă a lui Tudor Banuş.

Festivalul de Teatru Clasic de la Arad spune… poveşti

Iubitorii de teatru sunt aşteptaţi să descopere poveştile celor 10 zile de Festival la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad.

#plaiX

11-13 septembrie #TimisoaratraiestePLAI

Posted by PLAI Festival on 8 Septembrie 2015