• Cultura nu înseamna sa citesti mult,
  • nici sa stii multe; înseamna sa cunosti mult.
  • Fernando Pessoa

PORTRET DE ARTIST: Mircea Roman

Publicat de Iulia Sur 16 Ianuarie 2012

O figură monumentală orizontală ce pare a se lupta pentru a se elibera, lucrare fixată pe un ponton pe Tamisa, astfel încât se îneacă şi reînvie în fiecare zi odată cu fluxul şi refluxul. Iată cum descrie criticul de artă britanic John McEwen lucrarea Omul Barcă a sculptorului Mircea Roman, care a locuit şi a creat aproape 15 ani la Londra. Omul Barcă este poate cea mai cunoscută lucrarea a sa din Anglia. Publicul român îl poate descoperi prin intermediul lucrărilor monumentale Memorial în Şag (judeţul Timiş), Cupa lui Ovidiu în Constanţa sau Piramida căzută în nas din Parcul de Sculptură al Fundaţiei Interart Triade în Timişoara.

Asemenea multor opere ale sale, şi Piramida căzută în nas reflectă pasiunea lui Mircea Roman pentru arta vechilor egipteni. Lucrarea din metal sudat de aproape trei metri înălţime se înscrie în rândul „trupurilor-piramidă“ – opere ale sculptorului ce prezintă aceeaşi morfologie. Forma răsturnată ce aminteşte de arhitectura funerară egipteană dezvăluie privitorului treptele din interiorul ei. Chiar dacă sculpturile sale îmbracă forme abstracte, figura umană sau părţi ale acesteia se pot recunoaşte cu uşurinţă. Concepută ca o sculptură de grădină, cum mărturiseşte autorul, Piramida primeşte înlăuntrul ei orice musafir dornic de răgaz şi odihnă. Marginea deschiderii piramidei nu este vopsită întâmplător în roşu – o culoare ce aparţine paletei cromatice restrânse a vechilor egipteni şi se regăseşte în majoritatea sculpturilor lui Roman. Pentru artist, roşu înseamnă pasiune.

***

Născut în 1958 la Târgu Lăpuş (judeţul Maramureş), Mircea Roman frecventează Liceul de Artă din Baia Mare şi studiază apoi sculptura la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” în Cluj-Napoca. Iniţial, a vrut să se dedice picturii. După admiterea la liceu, însă, pictura n-a mers deloc bine, cum recunoaşte singur. Deoarece profesorul de sculptură îl încuraja, optează pentru sculptură. Nici ea n-a mers prea bine, dar n-am mai schimbat, afirmă Roman.

Cu toate că de-a lungul timpului a pierdut mai multe lucrări, prima sculptură o deţine şi astăzi. Era elev în clasa a noua la Liceul de Artă, iar prima temă de sculptură a fost realizarea unui personaj în picioare. Am învăţat cum se face armătura, proporţiile, cum se toarnă, povesteşte artistul. Cum am turnat prea gros negativul în ipsos, profesorul Carol Kadar mi-a propus să o torn în plumb şi aşa o am şi acum.

Profesori-artişti precum Natalia Grigore Sigărteu, Carol Kadar la liceu şi Egon Korondi la Institutul de Arte Plastice din Cluj-Napoca, contribuie la formarea sculptorului. După absolvirea facultăţii, în 1984, vine la Bucureşti, unde găseşte o mulţime de artişti foarte buni şi încearcă să-şi găsească şi el locul. O perioadă de lucru şi căutari, este descrierea lui pentru aceşti ani, ce vor culmina în luna mai 1989 cu o expoziţie personală.

Schimbarea se va produce în 1992 când primeşte Marele Premiu la Trienala de Sculptură de la Osaka, despre care spune: mi-a dat un pic mai multă încredere şi mi-a permis să ajung la Londra, în rezidenţă la Delfina Studios. Până în prezent, Mircea Roman este singurul român care a obţinut acest premiu. Capitala Regatului Unit s-a dovedit a fi un spaţiu propice pentru activitatea artistică. Am lucrat mult, cum în România nu cred că reuşeam şi asta m-a ajutat să merg mai departe. Am văzut multă artă şi multă artă contemporană, spune Roman. Dacă Londra a favorizat actul creator, nu la fel s-a întâmplat cu posibilităţile de a expune. S-a întors în România tocmai pentru că îi place să expună şi acest lucru i-a reuşit cu succes aici. În anul 2005 a făcut primul transport cu lucrări în ţară, după care a prezentat publicului expoziţia Dezorient Expres la Muzeul Ţăranului Român. S-a întors definitiv în România în anul 2007, când a avut loc şi ultimul transport de lucrări, eliberând astfel atelierul londonez.

Cea mai recentă expoziţie personală Trupuri şi chipuri a putut fi văzută în toamna lui 2011 pe simezele Galeriei AnnArt în Bucureşti. Preferinţa sculptorului pentru reprezentarea figurii umane şi pentru lemn, materialul care îi facilitează exprimarea, transpar din lucrările expuse. Singura expoziţie personală a lui Mircea Roman de până acum din Timişoara a fost organizată în 2006, la Galeria Fundaţiei Interart Triade. În oraşul de pe Bega ar mai expune. Oricând, dacă voi avea invitaţii serioase, conchide Roman.

***

Text Foto 1: Mircea Roman şi motanul Cenuşa. Pe perete lucrări ale sculptorului / FOTO: privat

Text Foto 2: “Piramida căzută în nas” din Parcul de sculptură Triade în Timişoara / FOTO: Miki Velciov

Acţiune caritabilă la UVT: Fii aproape! Dăruieşte!

Cu o brioşă şi un ceai cald, poţi face sărbătorile mai calde pentru cei aflaţi în dificultate.

VALERIU SEPI lansează proiectul FRONTIERA 1966

Lucrarea “Bacanala”, având dimensiuni de 3/8 metri, îşi găseşte locul într-o fostă hală ce aparţine patrimoniului industrial din Timişoara.

Un maestru al realismului fantastic la Muzeul de Artă Timişoara

Curatorii expoziţiei propun publicului Muzeului de Artă Timişoara un parcurs prin vasta operă a lui Tudor Banuş.

EXPOZIŢIE-EVENIMENT: Heinrich Schliemann – Descoperitorul Troiei

Până pe 25 februarie 2018, vizitatorii vor putea admira artefacte unice, alese din descoperirile făcute la Troia şi Micene.

#plaiX

11-13 septembrie #TimisoaratraiestePLAI

Posted by PLAI Festival on 8 Septembrie 2015