• Cultura nu înseamna sa citesti mult,
  • nici sa stii multe; înseamna sa cunosti mult.
  • Fernando Pessoa

Cristian Rudic, despre Liliacul din noaptea de Revelion

Publicat de Claudia Fotin 30 Decembrie 2012

Pentru melomanii timişoreni, interpretarea operetei Liliacul în seara de Revelion este o adevărată tradiţie pe care o respectă cu fidelitate în fiecare an. Şi în acest final de an spectacolul va fi pus în scenă, în mod tradiţional, în ultima seara a anului, adică luni, 31 decembrie, începând cu ora 18, pe scena Operei din Timişoara.

Despre opereta vibrantă şi efervescentă a lui Johann Strauss fiul, despre frumuseţea şi farmecul ei ascuns în spatele voalului, ne povesteşte nimeni altul decât Cristian Rudic, protagonistul operetei, care farmecă timişorenii în rolul lui Eisenstein.

Personalitatea mea muzicală, şi nu numai, a fost fecundată de capitala muzicii, care, zice Cristian Rudic, nu e nici Londra, nici Milano, nici Paris, nici Berlin, ci va rămâne totdeauna, şi dacă nu capitală culturală, dar capitală muzicală, Viena. Tradiţia timişoreană a interpretării „Liliacului” în seara de Anul Nou îşi are originile încă de la înfiinţarea Operei, în 1946, când Schatti a jucat rolul lui Frosch, pe care îl jucase la Viena şi tot el a participat activ la traducerea operetei în limba română. De atunci, tradiţia timişoreană (şi cred singura în ţară) dăinuie în ciuda maltratării culturii de către comunism. Johann Strauss fiul a fost convins de Ganné şi de către Halévy, doi mari libretişti francezi, discipoli ai lui Jacques Offenbach, cel care a semnat actul de naştere al operetei franceze, iar filiaţia vieneză pornită de acesta s-a manifestat în creaţia celui mai prodigios compozitor al erei operetei vieneze. De la început până la sfârşit se simte aerul vienez care nu înseamnă doar şampanie, strălucire, bună-dispoziţie şi glamour, ci, ca în toate cântecele vieneze, este prezentă o perenă tristeţe, un dor de ducă misterios. Inserările contemporane din monologul rolului de compoziţie Frosch erau la modă şi pe vremea lui Strauss, numindu-se ex tempore.

Să facem să se observe toate aceste amănunte e datoria interpreţilor, a corului, baletului, orchestrei, şi nu în ultimul rând, a dirijorului. Pentru a se manifesta acest zâmbet printre lacrimi e necesar doar să ne lăsăm duşi de canavaua muzicală alcătuită genial de Johann Strauss fiul, la el acasă, cum spuneam, în Timişoara, a mai completat artistul.

Indispensabilă repertoriului de operetă, fascinantă pentru orice public, de la copii la oameni în deplinătatea vârstei, adulată cu nesecată plăcere an de an, stagiune de stagiune, de nenumărate generaţii de public ce au trecut pragul Operei Române din Timişoara şi jucată cu înnoită fantezie şi pasiune de interpreţi dăruiţi şi talentaţi, Liliacul este şi va rămâne cea mai iubită operetă. O poveste veselă şi sinceră despre nevoia de a ieşi din cotidian, despre iubire şi pasiune, despre prietenie şi revanşă, despre oameni, despre noi. O frenezie de ascultat, o plăcere de privit, datorită vocilor încântătoare, jocului actoricesc captivant şi baletelor realizate cu măiestrie, opereta lui Johann Strauss fiul promite o seară aparte tuturor celor ce se vor îndrepta spre Opera Română din Timişoara în seara de Revelion.


Experiment teatral în PREMIERĂ la Teatrul Maghiar: Forbidden Books

Spectacolul încearcă să descifreze care au fost influențele culturale importante pentru „mileniali”, în contextul exploziei lumii digitale.

Once Upon a Time in Romania – Filme versus corupţie

Intră în concurs! Îţi poţi înscrie clipul video în competiţia de scurtmetraje până pe 1 decembrie 2017.

Un maestru al realismului fantastic la Muzeul de Artă Timişoara

Curatorii expoziţiei propun publicului Muzeului de Artă Timişoara un parcurs prin vasta operă a lui Tudor Banuş.

Festivalul de Teatru Clasic de la Arad spune… poveşti

Iubitorii de teatru sunt aşteptaţi să descopere poveştile celor 10 zile de Festival la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad.

#plaiX

11-13 septembrie #TimisoaratraiestePLAI

Posted by PLAI Festival on 8 Septembrie 2015