• Cultura nu înseamna sa citesti mult,
  • nici sa stii multe; înseamna sa cunosti mult.
  • Fernando Pessoa

Retrospectiva Festivalului “Art Time” – Zilele Strauss, de vorbă cu dirijorul Svetoslav Borisov

Despre prima ediție a Festivalului ”Art Time” – Zilele Rossiniene, David Crescenzi, dirijorul primei ediții, a spus că a fost una din cele mai fascinante manifestări culturale din ultimii ani din România. Instaurând o bine-meritată tradiție și ridicându-se la nivelul cunoscut al tuturor proiectelor Art Time realizate împreună cu Incanto Quartetto, a doua ediție a Festivalului, desfășurat în perioada 17-20 iunie 2014, concentrat în jurul prodigioasei familii Strauss, a constituit unul din punctele de maximă luminozitate ale lunii iunie.

Asociația Culturală Art Time împreună cu Incanto Quartetto, Art Symphony Orchestra și Art Dance Ansamble au demonstrat încă o dată că pot crea în spațiul cultural timișorean evenimente unice și inedite, pline de savoare și frumusețe, prezentate la cel mai înalt nivel artistic. Primul concert al Festivalului a fost susținut în Parcul Botanic de către Incanto Quartetto, iar ultimele două au avut loc în Parcul Regina Maria, respectiv Parcul Rozelor, locuri idilice, pline de lumină și candoare, reprezentative orașului de pe Bega. Moderator al concertelor a fost Cristian Rudic, cunoscut publicului timișorean ca un om care împărtășește cu generozitate din gândurile și experiențele sale cu ”cele două care i-au furat inima: muzica și Viena!”. Dirijor al concertelor a fost Svetoslav Borisov, dirijor născut în Bulgaria, dar a cărei pregătire profesională desăvârșită la Graz și-a adus roadele în interpretarea desăvârșită a repertoriului familiei Strauss.

Ați fost invitat să dirijați acest festival de către Ovidiu Rusu, organizator al festivalului, deoarece este recunoscută pasiunea dumneavoastră pentru muzica Strauss. Cum s-a dezvoltat această pasiune? Care au fost începuturile carierei dumneavoastră în a dirija repertoriul Strauss?

Dragostea pentru muzica Strauss s-a dezvoltat în mod foarte natural, din ce în ce mai mult, pe parcursul anilor de facultate petrecuți la Graz. Totul s-a accentuat apoi la Viena, când m-am dedicat intensiv acestui repertoriu. Acest fapt mi se pare absolut natural dacă locuiești și trăiești în exact aceleași locuri în care familia Strauss a avut atât de mult succes. Ceea ce mi-a influențat în mod pozitiv cariera au fost colaborările mele cu Schloss Schönbrunn Orchester Wien, Wiener Residenz Orchester, Wiener Hofburg Orchester și soliști foarte buni din Viena și Europa, care mi-au dat posibilitatea să lucrez mult la acest repertoriu și să pot dirija concerte.

În ce sunteți implicat în acest moment, unde dirijați în prezent?

Acum sunt dirijor la Orchestra Simfonică din Bochum, Germania și dirijor principal al orchestrei Operei din Varna, Bulgaria. Colaborez în mod intensiv cu orchestra de cameră Con fuoco din Graz, pe care am fondat-o și cu care avem mult succes. Sunt foarte mândru de această orchestră pe care am fondat-o în 2007, pentru că am avut și planificăm în continuare multe proiecte interesante, precum concerte la Musikverein Graz, participări la festivaluri atât din Austria cât și din străinătate. Mai activez și ca dirijor invitat la Opera din Sofia, Bulgaria, Göttingen Symphoniker, Germania și alte orchestre.

Ați dirijat două concerte în cadrul Festivalului, amândouă cu o orchestră formată din muzicieni timișoreni. Cum a fost această experiență și ce impresie v-a lăsat atmosfera muzicală din Timișoara?

Orchestra a fost foarte bună și incredibil de flexibilă. Am observat imediat că muzicienii au  experiență și știu cum trebuie interpretat Strauss. A fost minunat să am sentimentul că muzicienii de pe scenă înțeleg și iubesc muzica Strauss, iar atunci când orchestra primește impulsul și direcția muzicală pe care o indică dirijorul totul sună natural și organic. Am fost foarte mulțumit și de repetiții, am lucrat foarte intensiv și concentrat și eu am savurat concertele. Nu se poate și nici nu trebuie să parcurgi totul în timpul probelor și repetițiilor. Cel mai frumos e atunci când la concert apar elemente spontane, lucru care se poate întâmpla doar atunci când există o armonie între dirijor și orchestră. M-am simțit foarte liber de a face muzică cu această orchestră, pentru că muzicienii pe care i-am avut alături pe scenă au avut dorința de a crea muzică și cred că publicul prezent a simțit acest lucru.

Ce impact credeți că a avut asupra publicului, extrem de numeros de la concerte, acest repertoriu?

Cred că publicul s-a distrat foarte bine la aceste concerte. Reacțiile din timpul concertelor și după acestea mi-au dovedit acest lucru. Multe persoane mi s-au adresat după fiecare concert, m-au întrebat diferite lucruri și am rămas cu impresia că oamenii sunt înfometați după astfel de concerte și iubesc și au nevoie de această muzică.

Care a fost impresia dumneavoastră generală cu privire la Festival, organizare, public și artiști?

Este un festival foarte tânăr, dar foarte bun! Toții oamenii din organizare, domnul Ovidiu Rusu, doamna Nada Petrov, doamna Adriana-Cristina Șoiliță și toți ceilalți fără de care nu s-ar fi putut realiza festivalul, cu toții merită laude! Totul a fost organizat perfect, toată lumea a fost incredibil de atentă și prietenoasă, dar cel mai important este că echipa de organizare a reușit prin aceste concerte să facă fericiți câteva mii de persoane. Iar soliștii, orchestra și baletul au fost minunați!

Festivalul Art Time are un viitor și Timișoara chiar are nevoie de el!

Personal, cum a fost experiența dumneavoastră de a dirija și a vizita Timișoara? Din punct de vedere cultural, cum vi s-a părut orașul și ce impact a avut acesta asupra dumneavoastra?

Nu voi uita niciodată timpul petrecut la Timișoara. Călătoresc mult și sunt adesea invitat în diferite țări, dar foarte rar m-am simțit așa ”ca acasă” cum a fost în Timișoara. În ultima zi am fost chiar trist că totul s-a terminat și sper că mă voi mai întoarce în acest oraș, lucru care mi-ar face mare plăcere!

Mulțumesc pentru această săptămână frumoasă!

***

Svetoslav Borisov s-a născut în Ruse, Bulgaria și a început studiul pianului la vârsta de 5 ani, apoi și-a încheiat studiile la Școala de Muzică din Varna la specializarea trompetă. A studiat timp de un an la Academia Națională de Muzică din Sofia și a fost admis la Universitatea de Muzică și Arte din Graz, Austria. Alături de pasiunea sa pentru interpretarea instrumentală, Svetoslav Borisov și-a extins orizontul muzical prin interesul în domeniul dirijoral, în anul 2010 primind diploma de Masterat în dirijatul orchestral la clasa profesorului Martin Sieghart. Mai mult, a fost întotdeauna îndrumat în dezvoltarea sa artistică de dirijori precum Ralph Vaykert, Bernard Haitink, Sir Roger Norrington, Sylvan Kambrelyan și alții. Svetoslav Borisov și-a descoperit dragostea pentru operă încă din perioada facultății și a fost invitat ca dirijor-asistent la Opera din Klagenfurt, Austria. Imediat după absolvire a fost invitat și la Opera de Stat din Varna, unde este dirijor permanent. Printre realizările din perioada timpurie a carierei sale se numără poziția de Director Artistic al Orchestrei de Suflători a orașului Graz și dirijor principal al Orchestrei Universității Tehnice din Viena, post câștigat prin concurs. A devenit apoi dirijor permanent al Orchestrei Palatului Schonbrunn. În 2007 fondează Orchestra de Cameră Con fuoco din Graz, Austria alături de care realizează numeroase proiecte și turnee cu concerte și reprezentații de operă. A dirijat concerte în Goldener Saal din Musikverein, Viena, Beethovenhalle, Bonn, Konzerthaus, Dortmund, Stefaniensaal, Graz, Poly Theatre, Beijing și altele. În 2013 câștigă concursurile pentru dirijor principal al Operei de Stat din Varna, Bulgaria și dirijor al Orchestrei Simfonice din Bochum, Germania.

Experiment teatral în PREMIERĂ la Teatrul Maghiar: Forbidden Books

Spectacolul încearcă să descifreze care au fost influențele culturale importante pentru „mileniali”, în contextul exploziei lumii digitale.

Once Upon a Time in Romania – Filme versus corupţie

Intră în concurs! Îţi poţi înscrie clipul video în competiţia de scurtmetraje până pe 1 decembrie 2017.

Un maestru al realismului fantastic la Muzeul de Artă Timişoara

Curatorii expoziţiei propun publicului Muzeului de Artă Timişoara un parcurs prin vasta operă a lui Tudor Banuş.

Festivalul de Teatru Clasic de la Arad spune… poveşti

Iubitorii de teatru sunt aşteptaţi să descopere poveştile celor 10 zile de Festival la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad.

#plaiX

11-13 septembrie #TimisoaratraiestePLAI

Posted by PLAI Festival on 8 Septembrie 2015