• Cultura nu înseamna sa citesti mult,
  • nici sa stii multe; înseamna sa cunosti mult.
  • Fernando Pessoa

Prima schiţă a Coloanei Infinite desenată de Constantin Brâncuşi e arătată în public pentru prima dată la Timişoara în cadrul Art Encounters. Aceasta reprezintă reperul expoziţiei „Şiruri secvenţiale” de la Muzeul de Artă unde toate exponatele fac referinţă la Coloana Infinită. Datând din august 1937, schiţa monumentului, împreună cu câteva siluete de plopi, este desenată în cerneală pe o fotografie reprezentând fundalul viitorului amplasament din Târgu-Jiu. În schiţă, Coloana are cu trei elemente mai puţin decât în realitate, ea având rolul de a marca locul.

Fotografia de mărime mică  (9×6 cm) este parte din arhiva d-nei Sorana Georgescu-Gorjan, fiica inginerului Ştefan Georgescu-Gorjan, autorul concepţiei tehnice şi coordonatorul construcţiei coloanei monumentale. Schiţa, dăruită inginerului, a fost păstrată în familie împreună cu corespondenţa din timpul construcţiei monumentului, dintre inginer şi sculptorul care se afla la Paris.  Imaginea, mărită, a fost reprodusă de nenumărate ori, dar fotografia originală cu schiţa nu a fost niciodată expusă în public, deşi a mai fost solicitată la expoziţii în ţară sau străinătate încă din anii `70 când Ministerul Culturii nu a aprobat trimiterea acesteia peste hotare.

Schiţa, dăruită de către Brâncuşi tatălui meu, a fost păstrată în familie cu sfinţenie.  Imaginea, mărită, a fost reprodusă de nenumărate ori. Fotografia cu schiţa nu a fost însă niciodată expusă în public. Evenimentele găzduite de Art Encounters reprezintă o premieră din acest punct de vedere, declară d-na Sorana Georgescu-Gorjan.

Constantin Brâncuşi a visat încă din 1907 să realizeze monumente de mari dimensiuni.  Astfel, coloane fără sfârşit brâncuşiene au fost cioplite în lemn încă din 1917, dar proiectul avea să devină o realitate doar în 1938 la Târgu-Jiu.

Brâncuşi a fost preocupat de locul în care urma să fie plasată coloana şi a găsit că locul potrivit era un platou în partea de răsărit a oraşului Târgu-Jiu pe care sculptorul l-a numit „Târgul fânului”. La sfârşitul lui iulie 1937 l-a convocat pe inginerul Ştefan Georgescu-Gorjan să-i arate locul. Inginerul a fixat pe peliculă imaginea pieţei care avea să constituie fondul schiţe originale a Coloanei Infinite de la Târgu-Jiu, desenată de mâna sculptorului, aceasta devenind prima imagine a coloanei situată în propriul ei cadru.

FOTO: Ovidiu MICSA

Peste 100 de lucrări semnate de Corneliu Baba, la Muzeul Național al Banatului

Expoziția prezintă „fața din umbră” a pictorului, înfățișând un Baba retras în liniștea atelierului său, în intimitatea creației.

Proiectul Memoriile Cetății continuă: După 30 de ani #1

Proiectul Memoriile Cetății continuă cu o serie de evenimente dedicate filmului, teatrului, muzicii și poeziei: După 30 de ani.

LANSARE DE CARTE: “Hoinar prin România. Jurnalul unui călător francez”

La invitația Institutului Francez, Grégory Rateau își lansează cartea la Timișoara, la librăria independentă La Două Bufniţe.

EXPOZIȚIA Magdalena Abakanowicz (1930-2017): Prezență, esență, identitate.

Impresionanta colecție de lucrări, din toate etapele de creație ale artistei, așteaptă să fie vizitată până în 25 noiembrie.

#plaiX

11-13 septembrie #TimisoaratraiestePLAI

Posted by PLAI Festival on 8 Septembrie 2015